update from livingstone, Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Rachelle Stuurman - WaarBenJij.nu update from livingstone, Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Rachelle Stuurman - WaarBenJij.nu

update from livingstone, Zambia

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

08 Oktober 2014 | Zambia, Livingstone

Alweer ruim 3 weken hier in Zambia, de tijd vliegt nog steeds! Zo veel nieuwe en leuke dingen weer gedaan, jullie hadden erbij moeten  zijn!

Een paar hoogtepunten op een rijtje:
+ geef de kinderen hier een ballon en zand en ze genieten! We hebben ze de ballon laten versieren en daarna muziek gemaakt, de foto's getuigen van het plezier dat de kinderen hierbij hadden.

+ bij de reading club hebben we een grote vooruitgang geboekt. We lazen voor de eerste keer een nieuw niveau, de kinderen deden het Geweldig!  Waarna dezelfde dag een test was afgenomen en de kinderen allemaal super goed scoorden.

+ goed nieuws! Na de hagedis van vorige week hebben we een tweede maatje erbij in onze kamer,  een heerlijke spin!

+ Hilarisch op de afscheidsavond van Martin. 15 mensen een busje zonder stoelen proppen in het donker, wanneer vervolgens de eigenaar van het busje de deur open trekt met de reactie: 'what the hell are you doing? You like chickens in a cage! But... Let me join you!'

+ aerobics gedaan met de bejaarden in old peoples home en de kinderen in cheshire home. Ze vonden t beiden Geweldig! Zet muziek op en ze gaan los. Zo zelfs dat de kinderen vroegen wanneer we t weer doen en uit zichzelf ook meer aan t bewegen zijn. Wanneer er een stil moment is, gooien ze even lekker de armen en benen los!

+ leren drummen op Afrikaanse trommel samen met de kinderen. Ook het leren van Afrikaanse dansen komt eraan!

+ deze week hadden we een nieuw project in de middag, adult literacy club. Hierbij leer je ouders van kinderen lezen, spelling en dingen als de persoonsvorm. De taak was om de pronoun aan hen te leren. Mijn God,  wat is een Pronoun?!?!? Met deze gedachte en de gedachte dat mijn Engels niet goed genoeg zou zijn gingen we heen. Na even wat opstartproblemen was het ontzettend leuk om  met de ouders samen te werken. Wij hielpen hun met hun lezen en spelling en zij ons met wat we in welke volgorde moesten. De reacties achteraf waren geweldig! 'Kom je volgende week weer?', 'je kan erg goed uitleggen', 'je Engels is goed te begrijpen,  echte Engelse praten te snel en met moeilijke woorden'. Hoppa,  boost voor m'n zelfvertrouwen!

+ de baby's worden hier met een doek gedragen op de rug van hun moeder, zusje of ander familielid. Dit doek heet een chitenge. Ik was op een project aan het werk en een meisje had haar kleine zusje van 10 maanden op haar rug. Dit meisje zelf was denk ik 6 jaar oud. Ze liep de hele tijd te zuchten waarna ik haar vroeg of dit te zwaar was en of ik haar kon helpen. Zo gezegd, zo gedaan, de baby werd op mijn rug gebonden. In eerste instantie leek het niet zwaar, maar wanneer je telkens moet bukken is t toch best zwaar. Geweldige ervaring en zou t graag nog een keer doen!

+ vrijdagochtend ging mijn eigen project niet door,  waardoor ik een dagje mee ging naar een ander project.  Het sportproject waarbij je verschillende klassen een sportles geef. Goed om te zien dat ook de volunteers van het sportproject struggles hebben met de communicatie met de kinderen. Super leuk om een dagje mee te lopen! Ook een dagje meegelopen op een medisch project, heel anders maar super leerzaam!

+ we zijn weer met z'n allen in het busje gesprongen met de hoop nu wel een goede zonsondergang te zien. Nou en die was er!! Mijn God wat zakt de zon hier snel weg, maar wat is dat mooi!

+ we rijden een stuk met het busje, staan er opeens olifanten op de weg, Geweldig!  Dan besef je pas dat je echt in Afrika zit!

+ het busje heet de musungu bus. Wat betekent dat White people bus. Zodra kinderen t busje langs zien rijden, het busje aankomt of vertrekt worden ze zo blij!  Je blijft zwaaien als een koningin!

+  de kinderen vinden mijn naam vaak lastig. (Dan nog maar niet te spreken over hun namen die ik niet kan uitspreken of oplezen haha. Hilarisch als je een klassenlijst op lees!) Maar nu hebben de kinderen mij een zambiaanse naam gegeven: Mary.

+ krokodil gegeten, wat is dat lekker!

+ Kids uit m'n klas die eerst niets zeiden beginnen kleine woorden te Zeggen!  Zo Trots! Een grotere smile kunnen ze me niet geven als ze binnenkomen en goedemorgen zeggen!

+ Afrikaanse klapspelletjes geleerd van de kinderen,  wat wordt je daar vrolijk Van! Alleen de teksten zijn nog een beetje moeilijk haha

+ er zijn nieuwe vrijwilligers aangekomen, waar onder 2 Nederlandse! Heerlijk om af en toe nederlands te praten.

+ Het grootste hoogtepunt: aan het einde van eeen heerlijke dag bij de victoria falls gaan BUNGEEJUMPENNNNN! Wauwwwwwwww, t was zo gaaf! Ik raad t iedereen aan!

na alle hoogtepunten ook de frustratie punten haha...
- frustrerend wanneer je erachter kom dat je kinderen in de klas veel ouder zijn dan je dacht en ze nog zo weinig kunnen en het ook nog is heel moeilijk aan te leren is. Hopelijk over een paar weken resultaat!

- Ik aangezien wordt als Russisch...

- ik heb binnen mogen kijken in een huisje van een zambiaans gezin. Frustrerend dat het hele huis kleiner is dan mijn slaapkamer,  er 6 mensen in wonen waarvan er 4 in bed slapen en 2 op de grond.. het wordt 's nachts heel koud en het huis is afgesloten door een dun lakentje wat functioneert als gordijn. Brrrr....

- het Afrikaanse onderwijssysteem, waar wij in Nederland super veel info hebben en alles moeten noteren van elk kind van handelingsplannen tot lesplannen enzovoort, hebben ze hier vaak niet meer dan alleen de naam van het kind. Dit is soms best frustrerend gezien je bij elk kind zelf uit moet vinden wat t kan en niet.  Nu 3 weken verder begin ik bij de meeste te zien wat ik met hun kan gaan doen.

voorlopig nog genoeg in de planning, dus tot m'n volgende verhaaltje!

  • 08 Oktober 2014 - 17:57

    Linda:

    Jeetje... wat een ontzettend mooi verhaal meis!
    En wat een indrukken allemaal... het enige wat ik kan zeggen is: TOP TOP TOP!!
    Geniet nog lekker de komende weken topper!!! XXXX

  • 08 Oktober 2014 - 18:29

    Mirjam:

    Wat heerlijk om te lezen !!!!! Houd ons op de hoogte, het is voor ons ook genieten als jij zo geniet !
    Groetjes !!!

  • 08 Oktober 2014 - 21:00

    Trix:

    Rachelle, wat maak jij wat mee.
    Wat heerlijk dat je dit schrijf.De vorige heb ik tientallen keren gelezen en de foto's weet ik niet meer hoeveel keer. Blijf genieten. Je bent een KANJER. XX omie.

  • 09 Oktober 2014 - 20:41

    Saskia:

    Hey Rachelle, wat een positieve energie geef jij daar door,volgens mij is twee maanden voor hun en voor jou veel te kort!!!! Geniet moppie!!!!!

  • 11 Oktober 2014 - 11:28

    Fred:

    Ben er eindelijk voor gaat zitten ,wat een ervaring allemaal !! En ook dat jij zo geniet en dan alles wat je doet daar ,TOP .Blijf genieten en volop terugkomen met een rugzak vol ervaringen .
    Groetjes Pap xxx

  • 18 Oktober 2014 - 16:26

    Nanda:

    Hoi Rachelle,
    Leuk om je verhalen te lezen, zo te zien geniet je met volle teugen! Heel veel plezier nog de aankomende tijd en ik blijf je volgen.
    X Nanda

  • 20 Oktober 2014 - 10:14

    Henny Stuurman:

    heel leuk om jou zo te volgen. Geniet nog maar, de tijd vliegt daar waarschijnlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Afrika

Van vrijwilligerswerk tot rondreizen en relaxen in de zon...

Recente Reisverslagen:

15 November 2014

laatste week zambia

28 Oktober 2014

Nog 2 weken knallen

08 Oktober 2014

update from livingstone, Zambia

21 September 2014

eerste week

09 September 2014

Nog 4 dagen...
Rachelle

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 5005

Voorgaande reizen:

13 September 2014 - 11 December 2014

Afrika

Landen bezocht: