eerste week - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Rachelle Stuurman - WaarBenJij.nu eerste week - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Rachelle Stuurman - WaarBenJij.nu

eerste week

Door: rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

21 September 2014 | Zambia, Livingstone

Wauw, de eerste week is  voorbij gevlogen! Een hoop nieuwe dingen gezien, gegeten en gedaan, maar o wat is t heerlijk hier...

Na een reis van bijna 40 uur, 4 landen in 2 werelddelen, maandag rond de middag goed aangekomen op de eindbestemming. De eerste dagen bestonden uit kennismaken met de stad, de mensen in het huis, de kinderen op het project. Het was even wennen aan de Afrikaanse cultuur hier, alles gaat op z'n dooie gemakje en er bestaan, voor mij nog een beetje rare, gewoonten. Maar opzich, ik kan er wel aan wennen..

Elke ochtend ga ik naar een vaste school, cheshire home. Waar alle andere vrijwilligers met een busje worden gebracht naar hun project, mag ik lopend.
Het is een kleine school met een 'verlaten' schoolplein, een verroeste schommel met klimrek en dat is alles. Op cheshire helpen we de kinderen tijdens hun werk. Er zitten een paar kinderen welke in een rolstoel zitten. Deze hebben soms meer hulp nodig, maar de andere kinderen schieten hen ook snel te hulp. Het was even zoeken naar hoe te communiceren met alle kinderen, gezien de meeste vooral de lokale taal spreken.
Geweldig om te zien hoe blij de kinderen zijn met kleine dingen, al geef je ze een half A4 en een pen zijn ze uren zoet. Maar wanneer zij weten dat je meer bij je heb, verzinnen ze allerlei manieren om ook dat te mogen gebruiken. Ook in de middag zie je dit terug. Elke middag hebben we een ander project. Dit zijn community projecten welke begeleid worden door lokale mensen zodat zij als het nodig is kunnen vertalen.
Deze week naar de art club, after school en maramba old people home geweest. Hier doe  we spelletjes of knutselen we met kinderen of oudere mensen uit de stad. Er waren ook twee hele jonge kinderen bij de art club,  een meisje van ik denk 3 en een jongen van 4 ongeveer.  Heerlijk om hun te kunnen helpen en leren te knippen. Het meisje kwam dan ook steeds trots naar me toe met haar knutsel werk.  Ook wil ze met me dansen en kiekeboe spellen spelen, ik genoot! 
Naar deze projecten gaan we wel met een busje. Volgestouwd met 12 mensen en spullen om te gebruiken op het project. We nemen namelijk altijd zelf spullen mee als papier, potloden,  ballen, springtouwen en noem maar op. Zodra de mand de bus uit komt vliegen de kinderen er op af!

Buiten de projecten is er hier genoeg te doen, van markten tot tochten en safaris door de bergen tot een goede avond uit. Gister zijn we met een groepje vrijwilligers in het busje gestapt en naar het gebied van de victoria falls gereden. Hier hebben we een tocht gemaakt, klimmend en struikelend over de rotsblokken naar een hoog punt bij het water. Dit om uiteindelijk vanaf daar de zonsondergang te bekijken. Helaas iets wat bewolking,  maar het was geweldig. Een heerlijk sfeertje wanneer de gitaar tevoorschijn kwam. Een uitputtende tocht, maar ik heb genoten! Ik wil nog zoveel doen, gelukkig heb ik nu nog 7 weken hier, dus genoeg tijd!

En mochten jullie denken dat ik het slecht heb hier, valt best mee hoor.. Heerlijk tijdens de lunch even anderhalf uur aan het zwembad liggen, afkoelen met een  duik, 's avonds een heerlijk borreltje en ondertussen gezellig een kaart- of sportspel doen met de andere vrijwilligers en locals.
O, en dan wordt er ook nog 3 keer op een dag heerlijk voor me gekookt, van lokaal voedsel als sjima met een lokale groente wat je met je handen moet eten tot een gewone Nederlandse aardappel met een saucijs en een prakkie van bekende groenten!

Tot zover even een kleine update. Ik heb nog zoveel meer meegemaakt en te vertellen, te veel om op te schrijven en wil thuis ook nog wat te vertellen hebben haha!

Op naar een nieuwe week!

  • 21 September 2014 - 11:45

    Chantal:

    Wauw Rachelle, dit klinkt super enthousiast! Als dit je eerste week is geloof ik dat er nog mooiere tijden aan komen.
    Enjoy! ;-) xx

  • 21 September 2014 - 11:50

    Marlou:

    Fijn om te lezen dat je geniet!
    Xlou

  • 21 September 2014 - 12:55

    Rachel:

    Geniet wijffie! Heerlijk hè Afrika ;) ik mis het nu alweer.
    Liefs Rachel

  • 21 September 2014 - 13:21

    Linda:

    Klinkt allemaal goed griet! Kon ook eigenlijk niet anders na jullie maandenlange voorbereiding...
    en je zit iig goed bij "Linda Communtiy Centre" haha, hoe toevallig!
    Have fun en tot skypes/mails!! XXX

  • 21 September 2014 - 17:45

    Oma Trix':

    Hoi lieverd,

    Wat een heerlijk verhaal. Zo te lezen heb je het geweldig naar je zin.
    Ga er maar van genieten.

    Groetjes van opa en omie. v Dalen.

  • 21 September 2014 - 18:07

    Lynn:

    Hoi lieve vriendin!
    Wat een verhaal en fijn om te horen dat je het zo naar je zin heb!
    Geniet lekker van alle momenten en de kindertjes!
    Dikke kus!

  • 21 September 2014 - 19:12

    Saskia:

    Hey Rachelle,wat prachtig te lezen dat je het zo naar je zin heb,ik kijk uit naar je volgende verslag!! Dikke knuffel van mij xx

  • 30 September 2014 - 20:39

    Marian:

    Hoi Rachelle, heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Had er geen twijfels over hoor want weet uit eigen ervaring hoe geweldig het daar is. Kreeg vandaag van je moeder door dat je op deze site zat dus meteen maar effe kijken hoe het je vergaat. Maak er wat moois van daar en ik blijf je volgen. Nog één tip: ga zeker raften bij de Vic Falls!!!!!!!!!!!!! Groetjes Marian

  • 06 Oktober 2014 - 15:03

    Henny Burgman:

    Wat maak je al veel mee zo'n eerste week. Zolang vliegen lijkt mij vreselijk. Voor mij zijn ongeveer 15 uren het maximum. Geniet nog maar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Afrika

Van vrijwilligerswerk tot rondreizen en relaxen in de zon...

Recente Reisverslagen:

15 November 2014

laatste week zambia

28 Oktober 2014

Nog 2 weken knallen

08 Oktober 2014

update from livingstone, Zambia

21 September 2014

eerste week

09 September 2014

Nog 4 dagen...
Rachelle

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 5013

Voorgaande reizen:

13 September 2014 - 11 December 2014

Afrika

Landen bezocht: